W najnowszym numerze...
Zakątek haiku
Robert Kania przedstawia współczesnych polskich twórców haiku
Krzysztof Kokot – urodzony w Katowicach (1949), farmaceuta, absolwent Wydziału Farmaceutycznego Akademii Medycznej w Krakowie. Od 1976 mieszka w Nowym Targu. Przygodę z poezją rozpoczął w 2004 roku. Laureat ogólnopolskich konkursów poetyckich (m.in.: OKP im. Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej: 2011 i 2014 – wyróżnienia, OKP „O kwiat dziewięćsiła”: 2011 i 2012 – wyróżnienia, 2016 – II nagroda, OKL im. Tadeusza Staicha – 2018 i 2016 – wyróżnienia).
Andrzej Dembończyk mieszka na Śląsku, w Zbrosławicach. Haiku zainteresował się w 2008 roku. Jego utwory były publikowane w internetowych oraz drukowanych międzynarodowych magazynach poświęconych tej japońskiej poezji (m.in. Asahi Haikuist Network, Daily Haiga, Diogen, Haigaonline, Haiku Novine, Haiku Pix Review, IRIS, KUZU, Libertas, The Mainchi, Sketchbook Whirligig) oraz nagradzane w konkursach haiku (min. Vancouver Cherry Blossom Festival Haiku Invitational 2010, Diogen Haiku Contest 2013). Był również publikowany w kwartalniku Przekrój. Ważna jest jego rola w popularyzacji tej formy gdyż od kilku lat organizuje konkursy haiku (Gniazdo Zięby w latach 2011-2014 a obecnie Jesienny ogród). Jest współautorem kilku antologii haiku oraz współredaktorem antologii Pory roku w polskim haiku (Wydawnictwo Kontekst, Poznań 2015).
Rocznik ‘83, od urodzenia mieszka w Łaziskach Górnych na Śląsku. Ukończyła politologię i filologię polską na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.
Laureatka wielu konkursów poetyckich, m.in. „O Złote Cygaro Wilhelma Szewczyka” (2013, 2014 i 2016), im. Jana Krzewniaka (2007 i 2008), „Wiersze w Metrze” (2016).
Jej haiku oraz haigi opublikowano w wielu polskich i międzynarodowych czasopismach m.in. w Asahi Haiku Network, cattails, Daily Haiga, INTER, KUZU, The Mainichi, Przekrój, tinywords, Wild Plum oraz na stronie World Haiku Association Haiga Contest oraz w trzech drukowanych antologiach: Dajmy grać świerszczom – antologia haiku o zwierzętach (2013), Pory roku w polskim haiku (2015) oraz Ptaki wędrowne. Migratory birds (2018) – pierwszym almanachu Polskiego Stowarzyszenia Haiku (PSH). Tworzy również w gwarze śląskiej czego efektem są wydane w 2016 i 2017 pocztówki. W czasopiśmie Wolnej Inicjatywy Artystycznej Wytrych z Rybnika redaguje „Strefę Haiku”. Od kwietnia 2017 jest członkiem zarządu PSH.
W 2015, 2016 i 2017 roku otrzymała certyfikat „European Top 100 most creative haiku authors” dla najbardziej kreatywnych autorów haiku w Europie. Prywatnie mama 6-letniego Kacperka.
Marta Chociłowska, mieszkająca w Warszawie miłośniczka kotów, jazdy na rowerze i poezji haiku, współautorka polskich i zagranicznych antologii haiku, laureatka i juror polskich i międzynarodowych konkursów haiku. Ma publikacje w wielu międzynarodowych magazynach haiku i haiga. Autorka opracowania Pory roku w polskim kigo, członkini komitetu założycielskiego i skarbnik Polskiego Stowarzyszenia Haiku.
Od maja 2013 słuchaczka Polskiej Szkoły Klasycznego Haiku „KUZU”.
Maria Tomczak urodziła się w 1984 roku Tychach, a od 2003 roku mieszka w Opolu. W wolnym czasie amatorsko tworzy grafikę komputerową i pisze. Pierwsze próby tworzenia haiku podejmowała już w latach 2004-2005 i mimo, że były one niezbyt udane, nie zniechęciło jej to w zgłębianiu tej sztuki. Chociaż jest zafascynowana utworami dawnych mistrzów, szuka swojej własnej drogi, często eksperymentując, czasem łamiąc zasady rządzące haiku. Obecnie tworzy głównie w języku angielskim. Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów, a jej utwory pojawiły się w kilku antologiach oraz wielu popularnych anglojęzycznych magazynach takich jak Frogpond, Modern Haiku, The Heron's Nest, World Haiku Review, Creatrix, The Mainichi i innych . Przez półtora roku pełniła funkcję redaktora haiga w magazynie Wild Plum, co dało jej możliwość poznania artystów z całego świata i ich prac. Prywatnie jest mamą pięcioletniego Łukasza, dla którego chciałaby w najbliższej przyszłości napisać książkę.
Strona 3 z 4